Prozření Mary Dyerové RECENZE

Autor: Michelle Hodkin
Originální název:The Unbecoming of Myra Dyer
Žánr: Paranormální, Fikce, Romantické, Mysteriózní, Young Adult
Počet stran: 368
Nakladatelství: Brio
Mé hodnocení obálky: 5/5

Hned na úvod musím říct, že i když jsem si čtení knížky doopravdy užila, trochu jsem se děsila psaní recenze. Jeden z důvodů je ten, že jsem ve skutečnosti nikdy nečetla žádnou young adult paranormální mysterii, a proto jsem neměla knihu s čím srovnávat a druhým důvodem je ten, že díky tomu, že je knížka psaná pro mladé, měla doopravdy spád, na druhou stranu si myslím, že v hodně ohledech jí to ubíralo na vážnosti a tak mi nějakou dobu trvalo, než jsem děj začala brát vážně. Ale teď už si pojďme knihu rozebrat kousek po kousku.

"Thinking something does not make it true. wanting something does not make it real."

Prozření Mary Dyerové je první díl young adult mysteriózní triologie, přičemž v Česku byl zatím vydán pouze díl druhý. Je těžké shrnout, o čem knížka vlastně je, protože to, že celou dobu nevíte, co se vlastně děje, je hlavním záměrem celého příběhu. Celý příběh vypráví osudy šestnáctileté Mary Dyerové, která se po otřesné události probudí v nemocnici. Zjistí, že byla nalezena v rozpadlém domě se třemi svými kamarády, kteří bohužel nepřežili. Mara je otřesená, nic si z noci nepamatuje. S rodinou se odstěhují z města a doufají, že to Maře pomůže, ovšem posttraumatický šok je daleko vážnější, než Mara přiznává svým rodičům a ona trpí hroznými halucinacemi.
Jak už jsem řekla, knížka se mi vážně líbila. Moc si na duchařské příběhy nepotrpím a vážně na ně nevěřím, ale hned od prvních stránek mě zajímalo, co se vlastně v onu osudnou noc stalo, a jaké bude mít autorka vysvětlení pro podivné věci, které se Maře dějí. Atmosfér byla opravdu dokonalá. Bylo to lepší, než se koukat na nějaký psychologický thriller, jelikož mi prostředí a atmosféra nepřišli moc kýčovité, jak tomu ve filmech často bývá. Co se týče stylu psaní, tady už to byl trochu problém. Vím, že hodně lidem se autorčin styl líbí a musím uznat, že i já jsem si po asi padesáti stranách zvykla, ovšem nepřišlo mi, že by to byla nějaká spisovatelská špička. Události byly popsány věcně a hezky, dokázala jsem si je představit, ovšem tak trochu mi to zavánělo přehnanou jednoduchostí a předvídatelností a chyběly my tam detailnější popisy prostředí či postav.

"The two of us snuggled like quations in his room full of words."

Postavy byly další aspekty, které trochu ubíraly na mém dojmu z knihy, jelikož právě tito sedmnáctiletí teenageři byli ti nejméně originální a nejvíce typičtí young-adultští hrdinové. Hlavní hrdinka nebyla špatná. Dokonce jsem vážně oceňovala to, jak špatně snášela svou situaci, protože mi její reakce vždycky připadaly reálné. Mimo to už ale byla dost obyčejná. Typická kráska, která si ovšem o sobě nemyslí, že je krásná. Shawn, se kterým se později v knížce také seznámíme, byl také jako vystřižený s romantické komedie pro puberťáky. Krásný, až to bere dech, opředený tajemstvím. Kuřák, který se chová jako nezbedný kluk a přitom víte, že někde uvnitř má v sobě daleko více. Už jenom při popisu těchto postav musím obracet oči v sloup.

Na druhou stranu, do knížky jsem šla s vědomím, že je to knížka pro mladé a že obsahuje i romantiku, a proto jsem se proti tomu nějak vnitřně obrnila a zas tak zlé mi to nepřišlo. Ve skutečnosti mi popis jejich vztahu v konečném důsledku ani nepřišel až tak kýčovitý. Je logické, že se Shawn Maře líbil, vzhledem k tomu, jak vypadal, a taky je logické, že s ním nechtěla být hned od začátku. Moc jsem i oceňovala to, jak oba jejich vztah brali a že jej spíše nechali tak nějak pozvolna plynout. A protože je knížka nesená v tajuplném duchu, trocha romantiky v konečném důsledku jenom vybalancovala situace, které by byly bez toho až moc přehnané.

Celkově knížku hodnotím kladně. Je pravda, že některé klišé náměty knížce trochu na hodnocení ubraly, ovšem taky musím ocenit originalitu a námět. Opravdu jsem ji jenom hltala a přistihla jsem se, že stejně na ni musím myslet i ve chvílích, kdy jí nemůžu zrovna číst. Rozhodně bych ji doporučila každému, kdo má rád klasické young adult romance, ale zároveň by chtěl i trochu záhady a napětí. Mě se knížka líbila moc a už se těším na druhý díl.
78%